Che - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Ann trotter - WaarBenJij.nu Che - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Ann trotter - WaarBenJij.nu

Che

Blijf op de hoogte en volg Ann

10 April 2013 | Cuba, Santa Clara

Santa Clara is de thuishaven van Ernesto Guevarra Lynch de la Serna, beter gekend als den Che. In 1958, op 28 december om juist te zijn heeft Che hier een spectaculaire coupe gepleegd. Samen met enkele manschappen bracht hij een trein vol dynamiet en wapens tot stilstand. Deze trein gestuurd door het leger van Batista was onderweg naar Santiago, waar ondertussen Fidel was binnengedrongen. Enkele dagen later op 3 januari 1959 trok Che samen met Camilo Cienfuego naar Havana waar ze Batista verdrongen.
De stoffelijke resten van Che liggen hier begraven, er is een mausoleum en ook een museum. Ofschoon gans Cuba een museum is besluiten we toch om er nog maar eentje bij te doen en gelukkig want het is wel het eerste echte museum vinden wij alletwee. Er hangen heel veel foto's van Che, vanaf zijn geboorte. Ook heel veel spullen van hem zoals zijn fototoestel, diploma, stethoscoop en zelfs een schoolrapport. Ook brieven die hij geschreven en gekregen heeft van Fidel. Buiten op de Plaza de la Revolution staat een enorm groot standbeeld van hem. Prachtig, maar nog mooier is een levensgroot standbeeld voor het hoofdbureau van de communistische partij in de binnenstad van Santa Clara. We staan vol bewondering want het bronzen beeld heeft net echte ogen en als je het van dichtbij bekijkt dan zie je overal piepkleine mensjes op hem zitten, op zijn zakken, zijn mouwen, zijn broek. Echt mooi!
We beklimmen ook nog eens een berg want van daaruit heb je een prachtig zicht over de ganse stad, met heel ver in de verte den Che die boven de stad staat. Na al die cultuur is het tijd voor een ijsje. Zoals in de meeste steden heeft Santa Clara ook een 'Coppelia' en hier moet je niet aanschuiven, er is plaats genoeg voor iedereen, alleen was het ijs op. Gisteren en vandaag ook al, we kunnen enkel een 'batida' krijgen. Gisteren was dat een soort milkshake met bananen smaak, vandaag was het coco. We nemen er ook een stuk taart bij, die wordt in een kommetje gegooid, misschien ken je nog de plastieken kommetjes waar vroeger de pensionatensoep in moest. Maar het was lekker en goedkoop! In Santa Clara betaal je bijna overal met pessos, hun nationale munt. Zo betalen we 1 pessos voor een koffie, 1,5 voor taart met drankje, 10 voor cola. Je krijgt 25 pessos voor 1 CUC en voor 1 euro krijg je 1,2 CUC.
In de late namiddag worden we nog eens getracteerd op een laaiend onweer, het water valt met bakken uit de lucht! Hopelijk zijn ze hierboven niet van plan om het regenseizoen enkele maanden te vervroegen.
We eten terug heel lekker bij Angel, als hij vraagt wat we morgen gaan doen raad hij ons aan om in een hotel met spa te overnachten in Corralillo. Het is 130 km rijden, dus beslissen we om nog een tussenstop te maken.