la cordillera blanca - Reisverslag uit Carás, Peru van Ann trotter - WaarBenJij.nu la cordillera blanca - Reisverslag uit Carás, Peru van Ann trotter - WaarBenJij.nu

la cordillera blanca

Door: michelann

Blijf op de hoogte en volg Ann

13 November 2011 | Peru, Carás

We zitten in een van de mooiste streken van Peru nl La Cordillera Blanca. Dit is een fantastisch mooie met witte sneeuw bedekte bergketen. Een ideale streek voor bergbeklimmers. Gisteren deden we een wandeling enkele dorpjes verder amaai armoe troef. Bovenaan het dorp namen we een collectivo terug. Dit is een minibusje zoals waar een melkboer vroeger mee reed, maar dan wel zo vuil en zo oud als 't straat en versleten, schokdempers heeft zo'n ding niet meer. Humor, na enkele straten zaten we met 17 man in het busje gepropt. Ook vrouwen in klederdracht en dan is het jammer dat ik geen foto kan nemen want dat willen ze absoluut niet. De meeste vrouwen hier lopen nog in klederdracht. Mooie kleurrijke wijde rokken - meestal rood - en dan een witte blouse met een rode cape en dan een hoed op. De hoeden veranderen van streek tot streek. De mooiste vond ik waren deze van de streek van de canon de colca, die waren met verschillende kleurtjes. Er zijn streken waar ze een soort rode fruitschaal op hun hoofd hebben en soms ook zo'n bolhoed(je). Soms staat die bolhoed niet over hun hoofd maar er bovenop. Hier dragen ze hoge beige hoeden of hoge mannenhoeden. Vandaag namen we terug een collectivo, we zaten met pak en zak in het busje gepropt, ons knieen en voeten deden pijn van geprest te zitten. Halverwege hoorde ik "brrpsss" en oh nee.. d'er was er een aan het kotsen..
Vanuit Huaraz hadden we ook al een wandeling gemaakt naar de witte bergen maar we zagen dat Caras eigenlijk dichterbij lag. Nu weten we waarom iedereen vanuit Huaraz vertrekt. Je hebt hier werkelijk niks. Daarnet hebben we hier het ganse dorp doorgelopen op zoek naar kaas. Je hebt hier winkels met schoenen en gsm's maar nergens een supermarktje en nergens verkopen ze kaas of iets voor op de boterham. We zijn dan maar naar het plaatselijke marktje geweest. Je kent dit wel zo'n markt waar de vrouwen op de grond hun kooopwaar zitten te verkopen en waar je het vlees, het vel, de beenderen, de beulingen ziet hangen of liggen. Sommige vrouwen maken eten klaar in een pan op de grond, we zagen er eentje kippenpoten bakken of Cuy hun specialiteit. We hebben het nog niet gegeten ook al denkt Mich soms om het toch te bestellen *slik*. Voor degene die het nog niet wisten cuy is dus een soort hamster of cavia.
We hebben een homp kaas gekocht van een vrouwke euh morgen of overmorgen zullen we wel weten hoe gezond de kaas was haha. Erg kan het niet zijn want het stinkt hier toch al ;-)
Mich zit een boek te lezen over welke soorten fruit je hier allemaal hebt, ongelooflijk. Ze hebben hier zwarte mais en daar maken ze een heerlijk drankje van chicha morado. Ze hebben hier meer dan 3800 soorten aardappelen! En dan hun quinoa mmmm heerlijk. Ze maken er lekkere soep van en ook chouffa dit is een soort paella maar dan met quinoa. Als vis kan je hier alle dagen trucha eten dit is zalmforel.
Deze ochtend zijn we opgestaan met regen maar het heeft niet lang geduurd maar toch is het al een ganse dag bewolkt zodat we de witte bergtoppen niet kunnen zien. Morgen trekken we nog eens de bergen in en 's nachts rijden we naar Trujilo om vandaar naar Lima terug te keren.
Onze vakantie zit er bijna op alhoewel we hier nog veel kunnen doen. We moeten keuzes maken en we gaan dus niet meer naar de amazone kunnen trekken, dat zal voor een volgende keer zijn.